«Jeg er deppa, men vet ikke hvorfor!»

Alle har følt på den tunge følelsen av å være litt nedfor, uten at man trenger å ha en spesifikk grunn for det. Det er noen gang at man mister motivasjonen og har veldig lite overskudd. Det trenger ikke å bety at man er trist eller deprimert. Men, jeg vil si at det finnes alltid en grunn for det. Kanskje ikke grunnen er at du er deppa, men det finnes mange andre faktorer som gjør at man mister motet midt i hverdagen.

Jeg skal ærlig innrømme at denne uken etter påskeferien har vært veldig tøff, har konstant vært trøtt, ikke noe overskudd, ingenting hjalp for å få meg i bedre humør. Jeg hadde jo ikke en grunn for å være nedfor, det har jo ikke skjedd noe heller. Jeg har noen små tips som kan hjelpe deg for å snu denne «syklusen».

bilde1

DET ER LOV Å VÆRE TRIST OG LEI
Først og fremst når man er midt i en tung periode, så er det viktig å slippe alle følelsene ut. La deg selv være trist, gråt og skyld på alt som er feil med verden. Det hjelper ikke å holde disse tunge følelsene inne, la deg selv gråte eller banne. Hva som hjelper for deg! Nøkkelen er å ikke la det pågå for lenge, sett deg et mål om at om 1-2 dager skal du ha en bedre dag.

TENK OVER HVEM DU OMGÅS MED
Hvis man omgåes med personer med negative holdninger og konstant dårlig humør, er det klart at man blir påvirket av dette. Tenk over hvordan din vennekrets oppfører seg mot deg, trekker de deg ned eller opp? Hvis de trekker deg ned, kanskje på tide å bytte dem ut? Livet er for kort til å bruke tid på negative mennesker.

SØVN OG KOSTHOLD
Vi tar søvn og kosthold litt for gitt. Søvnsyklusen påvirker oss mennesker i stor grad, går du over lengre tid med underskudd på søvn kan det gå utover konsentrasjonen og man blir veldig dårlig opplagt som fører til negativ energi og dårlig humør. Får du nok søvn om nettene får du det bedre på dagen også. Selv merker jeg stor forskjell på de dagene jeg sover for lite og de dagene jeg sover normalt. Det samme med kosthold og vanninntaket. Det er viktig å drikke nok vann om dagen, man blir faktisk mer opplagt. Hvis du konstant går på burger king i matpausen, så vil kroppen din snart si STOPP.

ER DU UTBRENT?
Hvis man er konstant høyt oppe, er med mennesker hele dagen, aktiviteter hver dag etter skolen og i tillegg masse lekser samt prestasjonsangst, så vil kroppen snart si nok. Det er viktig med hvile og alenetid for å hente seg selv inn igjen. Det er ganske typisk hvis man er høyt oppe en periode at man til slutt havner på bunnen, så tenker de: «Jeg er deppa uten grunn!» Da er du nok utbrent….. HVIL!
FYSISK AKTIVITET
Dette er kanskje noe av det viktigste av alt. Vær i aktivitet hvertfall en time om dagen, enten det er å gå til skolen, på butikken eller en tur i skogen. Fysisk aktivitet er viktig, kroppen har et stort behov for å bruke mye energi som fører til masse overskudd. Sitter du inne på et mørkt rom hele dagen, da må du vurdere å søke etter dagslys og lufte tankene litt.

VARIER HVERDAGSRUTINENE
Hvis man konstant gjør det samme hver dag og hver uke er det naturlig å bli litt lei. Derfor er det litt viktig med en liten forandring i ny og ned. Enten det er å skaffe en ny hobby eller at du bytter ut banan med eple. Små forandringer er ofte de beste!

Så hvis du sitter med en følelse av at livet er meningsløst så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg føler med deg, men det er lov å føle og det er naturlig å ha små perioder der ting er litt dritt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s