Vietnam

Vi har tilbrakt to fine uker i Vietnam. Her har vi besøkt de to mest hektiske byene, sett Halong Bay og tatt en båttur i gjennom Mekong kanalene. For å oppsummere både Hanoi og Ho Chi Minh city har jeg to ord: CRAZY TRAFIKK!!! Det ble nesten for voldsomt. De første dagene måtte vi trene på å krysse veien. Det var ingen ende på køen, og det var ekstremt mange mopeder. Gatene er stappfull av mopeder overalt, og det kryr av parkeringsvakter med god grunn. Jeg skjønner ikke hvordan de får plass, men vietnameserne utnytter virkelig hver eneste millimeter for å få parkert. Beundringsverdig.

Første uken i Hanoi var veldig fin. Klimaet var mer passelig, og siden det ligger mer i Nord var det ikke så klamt. Hotellet vi overnattet på lå midt i blinken. Vi hadde tilgang på all slags restauranter, kjøpesenter, museum osv. Vi måtte friske opp historien så vi dro innom tre museum. Først Vietnamese Women’s Museum. Det er basert på kvinnens rolle i vietnamesisk kultur, både i krig og mote. Det var veldig informativt og har mange interessante utstillinger som bringer frem kvinners rolle til liv. I en utstilling var gateselgerne presentert. I Vietnam vil man se mange damer med stråhatt som vil forsøke å selge deg noe frukt eller annen type mat. Disse damene lever ikke et enkelt liv, og må ty til gatelivet etter å ha mistet sine kjære eller på grunn av sykdom i familien. For å forsørge familien sin må de ut å selge. Sterke kvinner!!!

ededdf7a-ae5e-42d6-b837-3bd5b72079c7

Neste besøk gikk til Hoa Lo fengselet. Et nedlagt fengsel fra den franske kolonitiden i Vietnam og senere fra Vietnam-krigen, der det også er kjent under navnet Hanoi Hilton.  Blant annet John Mccain tilbrakte sine dager i fangenskap. Her inne må man regne med litt propoganda, men det tok vi med en klype salt. Det var mange bilder fra de amerikanske fangene sitt opphold. Det ble fremstilt som at de hadde det fantastisk i fengselet. Bilder som viste at de gikk rundt juletreet, spilte basket og åpnet brev fra sine kjære. På ei tavle var det en tekst der det sto: «De hadde et fint og fredfullt opphold og de fikk tid til ettertanke og reflektere over hva de hadde gjort mot landet vårt». I realiteten har ikke fangene hatt det så greit der inne som de selv påstår.

Selv om jeg ikke er typen til å besøke museum på reiser var det litt ekstra spesielt i Vietnam. Da må man få med seg litt mer enn bare vakkert landskap… Til slutt endte turen til Fine Arts Museumet der vi kunne betrakte vietnamesisk kunst, noe både jeg og Katrine likte veldig godt.

303491ab-5694-4b78-9159-a15fcbbe8320Dette bilde tok jeg fra en skybar i 65. etasje. Ørene smalt for ja for å si det slik. Dette var på kvinnedagen, så vi hedret alle kvinner med en drink med utsikt over storbyen.

10541d46-94e1-4517-b0f9-92ea234cfac7
Dette er en av mange gateselgere. De sykler rundt med frukt eller blomster. Man vil se mye til disse damene når man vandrer i gatene.

b35a0e89-2bb7-47bf-bb38-8ba25e144483a340c8ef-c096-4ff7-a3ae-6a25ab10fe8a

Vi er veldig glad i å gå i parken, så på hvert sted vi besøker søker vi etter en fin park på TripAdvisor.  På bildet over ser du en park i Hanoi.  Hver park har sin sjarm. Vi satte oss ned på en benk, kjøpte en smoothie og bare nøt roen. Nesten som et gammel ektepar.  Forbi oss spaserte to vietnamesiske studenter som gjerne ville prate med oss for å terpe engelsken sin. Vi fikk litt lokale tips, og vi måtte forklare hvor Norge var, for det hadde de ikke hørt så mye om. Koselig å prate med dem. Et veldig vennlig folkeslag.

En viktig ting å få med seg i Vietnam var selvfølgelig Halong Bay. Det ligger dessverre litt lengre unna så vi tok buss i 4 timer. Det ble bare en dagstur. Det var skikkelig idyllisk og vi hadde en nydelig utsikt. På båten ble det servert lunsj, og vi satt ovenfor et par fra Malaysia. De var veldig nysgjerrige på oss og hvor vi kom fra, så vi fikk pratet litt med dem. Utsikten var stunning. På programmet sto det en båttur (bambus-båt/Kajakk) rundt selve Bayen. Videre gikk turen mot en nydelig grotte som vi kunne vandre rundt i. Dessverre har jeg ikke bilder derifra.

f1d884db-968d-46a1-8a95-b0400bcd4751af4db4a2-6ea4-4443-9383-431fb6b26bb64ec14694-9d84-482a-aea1-01d826713c02

b0b52fef-5953-4617-8b4d-60177a0410bb11a4a749-5f01-4394-b337-508ab5ccf3a2a6513892-d6a8-4f21-b0c2-f0c1f5d98ad545fc0aeb-a956-4b1d-9d10-8cd994a41c29b6f7656c-e0db-421c-9836-fedf098babc84133e64b-a738-428e-bda1-1223b2b3bc722bf00c4b-d3da-42bb-94c9-eaeb4a7c2c3c

Neste dag flydde vi til Ho Chi Minh. En større og mer travel by. Mer moderne vil jeg si med mange kjente merkevarer og store kjøpesenter. Her var trafikken nesten verre enn i Hanoi, men man kan vell ikke sammenligne det når det foregår slikt over hele landet. Her tok vi også turen innom et par museum, en botanisk hage og fikk en liten smak på nattelivet. I tillegg fikk vi shoppet litt på kjøpesenteret.

4273a6f2-440a-4d1e-b7de-5c2f9f56095c72fd9e21-c0fc-4b99-9ed7-e55c8520ecb8

Jeg har en meget ubehagelig hotell-hendelse å dele. Hele turen har jo gått veldig bra, så vi ventet på at noe hub-bug skulle skje. Ikke av denne sorten. Vi booket et hotell på booking.com i full fart. Vi synes rommet så greit ut og prisen var holdbar. Så når vi sjekker inn blir vi fulgt opp til rommet. Bell-boyen åpnet døren og det første som viste seg var søppel på bordet. Rommet hadde ikke blitt rengjort og man kunne se at det var skittent på gulvet. Vi pekte på søppelet med hver vår rynke i pannen,  og spurte om han kunne rydde det vekk.  Deretter måtte vi be dem vaske rommet på nytt. Første inntrykket vårt ble pyton, men så snille som vi er så gav vi hotellet en sjanse. Når rommet ble rengjort var det meste greit, men det var enda en ting vi måtte spørre de ansatte om. Vi bestilte et rom med badekar. Joda, det var et badekar der, men uten propp for å tette sluken med. Vi ringte resepsjonen, samme fyren kom med gebrokken engelsk  for å hjelpe. Etter noen minutter med gestikulering skjønte han hva vi mente og skulle prøve å fikse det. Han sto lenge på huk ned i badekaret og skrudde på et eller annet. Etter ca en time kom han på rommet å ristet på hodet. Han visste ikke sine arme råd. Senere måtte han dra ned på butikken for å kjøpe en annen propp som skulle passe. Han kom tilbake med skrujernet i hånden og fortsatte å skrudde helt til hele sluken datt av, og det var nå et stort hull i badekaret. Vi måtte bare le av hele greia.

Etterpå kom han inn og ristet på hodet nok en gang. Nei, han visste ikke hva som var galt så vi måtte bare glemme å bruke badekaret. Greit. Vi var ikke fornøyde gjester for å si det slik. Jeg har ikke engang kommet til det verste enda. Senere på kvelden hørte vi noe krasling på gulvet, først trodde vi det var en firfisle men det skulle vise seg å være noe mye verre. Vi undersøkte rommet nøye og kom til konklusjonen at det ikke var noe der. Men senere på kvelden satt begge på sengen, jeg hørte noe kravle og ut av intet sprang det ei DIGER rotte over nattbordet. Jeg hylte og Katrine hoppet opp. Vi løp ut av rommet livredde og kvalme. ÆSJ, ROTTER PÅ ROMMET. Skrekkslagen løp vi ned i resepsjonen å prøvde å forklare på best måte: RATS IN OUR ROOM!!! HELP. Damen i resepsjonen lo og viste bittelitt medfølelse, sendte en mann opp på rommet for å fange den. Sett dere ned i loungen sa hun. Han kom ned igjen ristet på hodet å bare «No rat in the room», han mente vi måtte slappe av å gå tilbake på rommet. De tok ikke dette på alvor i det hele tatt.

Alle i resepsjonen fortsatte å le av oss, de så vi var skrekkslagne. Nok en gang, ut av intet løp ei svær rotte over gulvet i resepsjonen der vi satt. ENDA ei rotte. ÆSJ, tenkte vi. NÅ VAR DET NOK. Vi skulle ut, og det skulle skje fort. Vi sjekket ut på flekken, nektet å betale for de tre nettene vi hadde reservert, fant noe ledig på booking med høy rating, og så oss aldri tilbake. For en grøssen og fæl opplevelse. Fra nå av skal vi være mer nøye på ratingen av hotellene. La oss håpe det ikke gjentar seg…….

17650155-fa5d-42ae-9587-6db5c38d83c2ff897f85-ba98-420f-ab8b-fd12e6cde97a879614d1-564a-435e-a449-432603eba2b46eea54fb-1cc9-41db-ada4-a43d66f874a0f6fd7ede-f378-4331-9cc4-3d636025b67b845db992-8736-4c40-ba6b-4a8f81ae65a3690242c1-d6c5-4b71-a4fd-d05dda3adf09

Vår neste siste dag i Vietnam tilbrakte vi i nok en båt. Denne gangen skulle vi ta båt i gjennom kanalene som renner fra Mekong elva. Det var en fredfull stemning og vi fikk kjent litt på landsbygd tilværelsen her. Vi rodde forbi små markeder og fikk sett litt hvordan de lokale bodde. I tillegg hadde vi på oss en fancy hatt. Vi glidde skikkelig inn her..  På turen stoppet vi ved et par templer, med forskjellige statuer som dere ser ovenfor..

Jeg befinner meg allerede i Kambodsja, vår nest siste destinasjon. Det er 3 uker til hjemreise og tiden flyr oss fint forbi… Skal virkelig nyte den siste delen av turen!